Mechanika pojazdowa a części zamienne

oże dobrze widzieć wszystko, co dzieje się na drodze. Pozwala mu to dobrze reagować na wszystkie zdarzenia uliczne i szybko podejmować niezbędne decyzje. Musi on jednak posiadać dobrze zamontowane i ustawione lusterka, żeby mógł k

Mechanika pojazdowa a części zamienne

Ustawianie lusterek samochodowych

Lusterka samochodowe, chociaż są niewielkimi częściami samochodu, to spełniają w nim bardzo ważne funkcje. Dzięki dobrze ustawionym lusterkom kierowca może dobrze widzieć wszystko, co dzieje się na drodze. Pozwala mu to dobrze reagować na wszystkie zdarzenia uliczne i szybko podejmować niezbędne decyzje. Musi on jednak posiadać dobrze zamontowane i ustawione lusterka, żeby mógł kontrolować wszystko to, co dzieje się na drodze. Powinien także często czyścić swoje lusterka, jeżeli ma wrażenie, że są one za bardzo zamazane lub brudne. Wszelkie problemy z lusterkami samochodowymi mogą stanowić dla kierowcy spore utrudnienie w czasie jazdy. Co więcej nowoczesne samochody posiadają takie lusterka, które mogą być naprawiane jedynie przez mechaników.


Lokomotywa Trevithicka

Pierwsze pojazdy napędzane parą (1769-1830)
Powóz parowy konstrukcji Richarda Trevithicka stosowany w Londynie z 1802
Lokomotywa Trevithicka
Rakieta Stephensona
Lokomotywa Johna Blenkinsopa z 1812
Pojazd Siegfrieda Marcusa z 1889
Ford Model T z 1911

Jednak pierwszym udokumentowanym pojazdem napędzanym silnikiem cieplnym był parowy wehikuł francuskiego inżyniera wojskowego, Nicolasa-Josepha Cugnot, zbudowany w 1769. Pojazd Cugnot?a przeznaczony do ciągnięcia dział, był napędzany prymitywną, dwucylindrową maszyną parową, która umożliwiała jego ruch z prędkością zaledwie 4 km/h. Dlatego też, pojazd ten nie doczekał się uznania ówczesnych ludzi i szybko odszedł w zapomnienie.

W 1801 angielski inżynier Richard Trevithick reaktywował ideę użycia maszyny parowej do napędzania pojazdu. Udoskonaliwszy maszynę parową, zastosował ją do napędu, ?lokomotywy drogowej? i jako pierwszy w świecie, w 1804 przejechał pomyślnie 150 km, zabierając jednocześnie 12 pasażerów. Parowóz ten nie odniósł jednak sukcesu finansowego, i dlatego też często błędnie podaje się Rakietę George?a i Roberta Stephensonów jako pierwszy parowóz świata. Został on skonstruowany w 1829, właściwie była to udoskonalona wersja parowozów konstruowanych w poprzednich latach (pierwszą linię kolejowa George Stephenson uruchomił już w 1825). W Rakiecie zastosowano wielorurowy kocioł, który znacznie poprawił jej osiągi. Zbudowano ją głównie dla uczestnictwa w konkursie Rainhill Trials, którego zwycięska maszyna miała być używana przez kolej Liverpool ? Manchester. Rakieta zwyciężyła, ponieważ jako jedyna przetrwała wszystkie próby, a jej osiągi odpowiadały organizatorom. 15 września 1830 miał miejsce pierwszy śmiertelny wypadek w historii kolei ? podczas oficjalnego otwarcia linii Liverpool ? Manchester, zginął William Huskisson.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Historia_motoryzacji


Hamulec hydrauliczny

Hamulec hydrauliczny ? hamulec cierny (głównie w pojazdach samochodowych, rowerach i lotnictwie) uruchamiany za pomocą systemu hydraulicznego, złożonego z pompy (na której tłok działa prowadzący pojazd), przewodów ciśnieniowych oraz cylinderków roboczych przy każdym z kół. Zapewnia równy rozkład siły hamowania bez konieczności kłopotliwej regulacji.

Najprostszy układ hamulca hydraulicznego jest złożony z dwóch cylindrów hydraulicznych połączonych przewodem. Jeden z cylindrów pełni rolę pompy. Wciskanie tłoka pompy powoduje przetłaczanie płynu do drugiego i wypychanie tłoka, co skutkuje dociśnięciem elementów ciernych do tarczy lub bębna hamulcowego.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Hamulec_hydrauliczny



© 2019 http://leskowiec.com.pl/